s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


22-26.06

Na wiejskim podwórku – zajęcia logopedyczne utrwalające prawidłową artykulację głoski „r” (w sąsiedztwie samogłosek) w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach.

Cele : utrwalenie głoski „r” w sąsiedztwie samogłosek, usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, rozwijanie percepcji słuchowej, usprawnienie pamięci i koordynacji wzrokowo – słuchowej, poszerzenie słownika biernego i czynnego.

Przebieg zajęć:
I. Zajęcia wprowadzające:
1. Ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe.

a) konik- parskamy, źrebak-kląskamy, cukierek- mlaskamy, kot-prężymy język, ryba- robimy okrągłe usta, osiął- wypowiadamy i-o
b) filiżanka- dmuchamy zimnym strumieniem, baloniki- wypuszczamy powietrze, lew- ziewamy, ręce- chuchamy.
2. Zabawa w wyrazy dźwiękonaśladowcze z głoską „r”. Dziecko naśladuje dźwięki, jakie wydają zwierzęta lub przedmioty na obrazkach.
a) Balonik: trrach, bębenek: rym-cym-cym, świnka: chrum, wróbelek: ćwir, wrona: kra, dzwoneczek: dryn, samochodzik: brum, kogucik: kukuryku, żarówka: pstryk, piesek: grr, traktor: pyr, R- rr.
3. Dziecko powtarza kolejne połączenia „r” z samogłoskami: : ro, ra, re, ru, ry, ara, oro, ere,uru, yry, ar, or, er, ur, yr.
II. Zajęcia zasadnicze:

 1. Utrwalanie „r” w wyrazach.
a) Rozwiązywanie zagadek. Dziecko wybiera pasek papieru z zagadką, podaje jej rozwiązanie i określa położenie „r” w odgadniętych wyrazach m. in.
- Mieszka w rzece albo w stawie i sczypcami tnie jak krawiec. (rak)
- Mama je w sklepie kupuje, a ty je potem w cieście znajdujesz. (rodzynki)
- Domowy ptak, co jajka znosi. Ma mały grzebyk, często pstre pióra. To jest na pewno... (kura).
- Latem w ogrodzie wyrósł zielony. A zimą w beczce leży kiszony. (ogórek)
- Co to za zwierzę, może zgadniecie ma torbę, w której nosi swe dzieci? (kangur)
- Czerwony kapelusz w białe kropeczki omijają go nawet małe wiewióreczki. (muchomor)
2. Utrwalanie „r” w wyrażeniach i zdaniach.
a) Uzupełnianie zdań brakującymi wyrażeniami. Dziecko czyta zdania, a następnie dobiera brakujące wyrażenia.

O jakie wyrażenie chodzi?
W zeszłym roku zepsuł się ........................................
Gdy jest zimno zakładam ........................................
Mam w domu ........................................
Widziałem nie raz dużo ........................................
Renata dostała bukiet ........................................
........................................dają pyszne mleko.

Wyrażenia do wyboru: czerwonych raków, różowe rękawiczki, stary telewizor, kolorowe kredki, czerwonych róż, zdrowe krowy, szarego królika oraz kolorowe rybki.
b) Wyszukiwanie na ilustracji pt. „Na wiejskim podwórku” osób, zwierząt i przedmiotów z głoską „r” oraz dobieranie do nich określeń z „r” tak, by powstały wyrażenia. Dziecko wyszukuje wyrażenia z głoską „r” i wypowiada je.
Proponowane wyrażenia: strach na wróble, stara marynarka, wyprostowane ręce, brązowa krowa, różowe prosię, kolorowa kura, drobne kurczęta, czerwone wiadro, drewniana drbina, czerwony traktor, czerwone brony, drewniany wiatrak, kręta droga.
III. Zajęcia końcowe:
Opisanie ilustracji „Na wiejskim podwórku” całymi zdaniami z wykorzystaniem utworzonych wyrażeń, zapisanie ich w zeszycie oraz namalowanie obrazka pt. Wiejska zagroda.

 

 

                                    Sprytne wiewiórki” -utrwalanie głoski „r”.

Cele: usprawnianie narządów artykulacyjnych, świadome i celowe kierowanie oddechem , prawidłowe ułożenie narządów mowy do głoski ,,r’’, utrwalenie jej wymowy.

Przebieg:
1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy - bajka logopedyczna, pt. ,, Sprytna wiewiórka” - dziecko szukając orzechów w parku (w buzi) ćwiczy aparat artykulacyjny. Prowadzący opowiada bajkę logopedyczną o poszukiwaniu orzeszków w parku, który trzeba dokładnie sprawdzić, bo na zimę wiewiórka musi mieć dużo zapasów. Parkiem jest buzia, wiewiórką jest dziecko, czyli jego język. Przy szeroko otwartej buzi, dziecko, prowadzone przez opowiadającego bajkę, prowadzi poszukiwania orzeszków, czyli rusza językiem:
- kierowanie języka do prawego i lewego policzka ( przeszukujemy park po jednej i drugiej stronie),
- kierowanie języka do górnych zębów, przeliczanie ich czubkiem języka, ( sprawdzamy czy na każdym drzewie w parku nie rosną orzechy),
- kierowanie języka do podniebienia górnego, ( sprawdzamy najwyższe drzewo w parku),
kierowanie języka do dolnych zębów, przeliczanie ich ( sprawdzamy czy orzechy nie leżą za krzakami),
-poruszanie językiem góra-dół (skaczemy z radości z powodu odnalezienia wielu orzeszków).

2. Kolorowankę z wiewiórkami tniemy na puzzle, dziecko chcąc otrzymać kawałek obrazka  powtarza słowa po dorosłym, które zawierają głoskę r. Obrazek przyklejamy na kartkę, którą dziecko ma później pokolorować, powtarzając – sprytne wiewiórki.

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.