22.06
Jutro jest Dzień Ojca. Może dzieci z pomocą osoby dorosłej przygotują dla taty prezent np. laurkę.
Ćwiczenia słuchowe "Gdzie słychać sprzątanie?" (grupa starsza i młodsza).
Proszę przygotować gazetę, szklaną butelkę i przepaskę do zasłonięcia oczu.
Dziecko zakłada przepaskę na oczy (lub je zamyka); osoba dorosła ustawia się w danym miejscu pokoju i zgniata gazetę. Zadaniem dziecka jest wskazać, z którego kierunku dochodzi dźwięk sprzątania. Następnie osoba dorosła ustawia się w innym miejscu i i stuka palcami w butelkę. Dziecko wskazuje, z którego kierunku dochodzi dźwięk.
Ćwiczenia logorytmiczne "Ekologiczne rytmy" (grupa starsza i młodsza).
Proszę przygotować: stronę z gazety (x 3), plastikowy korek (x 3), szklaną butelkę (x 3).
Osoba dorosła układa przed sobą po jednym przedmiocie i zadaje dziecku pytanie, co się przed nim znajduje.
Następnie osoba dorosła układa przedmioty w ustalonej kolejności: gazeta - korek - butelka - gazeta - korek - butelka - gazeta - korek - butelka. Wskazuje dany przedmiot a dziecko wydaje określone dźwięki: gazeta: szszsz, korek: kląskanie, butelka: dzyn, dzyn.
Ćwiczenia poranne (grupa starsza i młodsza).
Zabawy z makulaturą - proszę przygotować kawałek gazety; dziecko stara się zgnieść gazetę, a następnie przekłada kulkę nad głową z jednej ręki do drugiej.
Segregujemy śmieci - proszę przygotować pojemnik i kulki z gazety; dziecko z pewnej odległości od pojemnika rzuca kulkami, stara się do niego trafić.
Sprzątamy śmieci - proszę przygotować woreczek gimnastyczny i pojemnik; dziecko chwyta palcami u stóp woreczek i przeskakując na jednej nodze wrzucają do pojemnika woreczek stopą.
Sprzątamy nogami - proszę przygotować kawałek tektury; dziecko chwyta między stopy kawałek tektury, a następnie, trzymając ją tylko stopami, przeskakuje w wyznaczone miejsce pokoju.
Sprzątamy makulaturę - proszę przygotować kulki z gazet i pojemnik; dziecko kładzie przed sobą kulki i próbuje przedmuchać je w kierunku pojemnika.
"Sznurek Jurka" - słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat (grupa starsza i młodsza).
Dzieci słuchają w/w wiersza:
Za przedszkolem, bardzo blisko,
było miejsce na boisko.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek.
a nazajutrz obok sznurka
o banana spadła skórka,
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka
i od lodów sto patyków,
pustych kubków moc z plastiku,
wyskubane słoneczniki,
jeden kalosz, nauszniki,
stare trampki, piłka z dziurą,
połamane wieczne pióro,
kilka opon od rowerów
i ogromny stos papierów.
Oto tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
a z tej górki, wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
lecz śmietnisko mamy blisko.
Rozmowa na temat wiersza:
- jakie śmieci znalazły się na boisku?
- dlaczego ktoś je wyrzucił?
- gdzie należy wyrzucać śmieci?