s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


15-19.06

.„Misie w lesie”

– zabawy i ćwiczenia utrwalające prawidłową artykulację głosek „cz”, „dż”


CELE: uczeń wie jak prawidłowo brzmi głoska „cz”, „dż”; wie, jaki jest układ artykulatorów w czasie wybrzmiewania głoski „cz”i „dż”;  
POMOCE DYDAKTYCZNE:
dwa pluszowe misie, płyta z odgłosami lasu i ptaków, ilustracje lasu, piórka, rysunek samolotu do pokolorowania, piłka

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Opowiadanie o misiach (jednego misia trzyma rodzic, a drugiego dziecko).
- wspólne oglądanie ilustracji lasu.
- słuchanie odgłosów lasu.
Pewnego razu misie wybrały się do lasu, spotkały  swoich przyjaciół. Tam skryły się w cieniu drzew: rosły klony , sosny , świerki i inne drzewa ( oglądanie ilustracji ). Posłuchały jak śpiewają ptaki ( płyta CD ). Nagle rozpadał się deszcz i rozległa się burza. A skoro burza to pożegnały się misie – całuski i schowały pod krzaczkiem, tam było sucho i bezpiecznie. Przeczekały tam burzę.

2. Ćwiczenia oddechowe.
Misie znalazły w lesie piórko  kaczuszki. Postanowiły trochę się nim pobawić. Nabierały nosem powietrze i dmuchały na piórko najpierw delikatnie, a potem bardzo mocno (ćwiczenie powtarzamy kilka razy).

3. Ćwiczenia warg i języka.
Polecenie: Spróbuj otworzyć tak szeroko usta jak miś, który ziewa, a teraz:
- wysuwanie języka do przodu,
- zjeżdżalnia - język zjeżdża po podniebieniu w głąb buzi,
- słoń - wysuń język jak najdalej tak jak słoń trąbę,
- płotek i ptaszek – skacze język po zębach jak ptaszek po płocie,
- biedronka i liczenie kropek – język dotyka czubkiem podniebienia,
- konik – kląskanie,
- prawidłowe ułożenie języka na wałku dziąsłowym, złączenie zębów i wargi ułożone w kółeczko – prawidłowe wymawianie głoski „cz” i „dż” w izolacji. Uświadomienie dziecku różnicy między głoskami poprzez dotknięcie palcami krtani podczas wymawiania głosek cz, dż.

Ćwiczenia właściwe
Misie postanowiły przejść przez las, ale napotkały głęboki jar. Musiały więc polecieć sa-mo-lo-tem.
1. Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski „dż” w izolacji – dziecko otrzymuje rysunek samolotu, podczas rysowania naśladuje dźwięk samolotu dż, dż, dż. Wylądowały za wąwozem, a dalej pojechały po-cią-giem.
2. Utrwalenie głoski „cz” w izolacji – dziecko otrzymuje drogę do pokonania. Pokonując drogę naśladuje dźwięk jadącego pociągu cz, cz, cz. Ale to nie koniec drogi. Na końcu drogi napotkały pokrzywy i osty. Pokrzywy i osty powiedziały : możecie przejść, jeżeli będziecie mówić tak jak my:
- cza, czo, czu, cze, czy,
- acza, oczo, uczu, ecze, yczy,
- acz, ocz, ucz, ecz, ycz.
A teraz: - dża, dżo, dżu, dże, dży,
- adża, odżo, udżu, edże, ydży,
Wreszcie doszły do domu i mogły odpocząć, zdjęły (dzieci rozwiązują zagadki)
Co to za część odzieży, która na głowie leży, różne fasony mają, nasze głowy od zimna lub gorąca osłaniają? (czapka)
Nastawiły wodę w
· Jeżeli komuś herbatka smakuje to często w nim wodę gotuje...(czajnik)
Zalały pyszną  gorącą wodą …
· Każde dziecko wie, że przysmak to nie lada to smaczna...(czekoladę)
Zrobiły chlebek z …
· Owocowy, słodki, zdrowy, bardzo nam smakuje, gdy się chleb nim posmaruje... (dżemem)
3. Dziecko ma przed sobą cztery obrazki /przedmioty: czapka, czajnik, czekolada, dżem. Dokładamy jeszcze kilka innych obrazków/przedmiotów. Dziecko porządkuje obrazki do odpowiednich liter dż oraz cz, przy czym głośno wypowiada nazwy przedmiotów.
Relaksacja
Zmęczone dzieci i misie kładą się na podłodze i odpoczywają głęboko oddychając (powietrze wdychamy nosem, wydychamy ustami)

 

 

"Miś na spacerku" - scenariusz zajęć logopedycznych


CELE: uczeń wie jak prawidłowo brzmi głoska „sz”; wie jaki jest układ artykulatorów w czasie wybrzmiewania głoski „sz”;  umie różnicować słuchowo głoski „s – sz”.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
lusterko, maskotka – miś, seria obrazków z głoskami s – sz, obrazek szafy i stołu, miód
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Ćwiczenia narządów mowy.
Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził
się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (zlizywanie czubkiem języka z podniebienia np. nutelli, miodu). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył swoją koleżankę i przesłał jej całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków). Koleżanka zaprosiła go na spacer.


2. Ćwiczenia pamięci słuchowej – dzieci wysłuchują wiersza, następnie razem z dorosłym powtarzają i pokazują zachowania misia własnym ciałem (wiersz dzieci znają, niektóre na pamięć)
       Katar misia
Mały miś był na spacerku,
lecz zapomniał o sweterku.
Było zimno i wiał wiatr,
misiu zimne łapki miał.
Zimne plecy, zimne nogi,
a do domu kawał drogi.
Katar misia - cap! - za nos.
-A psik! A psik! - nos dał głos.
Kiedy zimno na spacerku
nie zapomnij o sweterku.

Pokichamy  razem z misiem :
a - psik, o - psik, e - psik, u - psik
Do chorego misia wzywamy karetkę pogotowia: i - u, e - o
3. Zabawa "Ciepło - zimno"
Dorosły na zmianę mówi „sz” – „s” z dłonią dziecka przy swoich ustach. Dziecko odczuwa ciepło przy wymawianiu głoski „sz”, a zimno przy głosce „s”.
4. Ćwiczenia wymawiania głoski „sz”
Pamiętasz, gdy miś był na spacerku było zimno i wiał wiatr - naśladowanie szumu wiatru: słaby wiaterek -szszsz... silny wiatr - szszsz...
5. "Co szumi?" - rodzic wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę „sz”.
Szumi morze - szszsz...
Szumi wiatr - szszsz...
Szumi woda - szszsz...
Szumi las - szszsz...
Szumią drzewa - szszsz...
Szumią liście - szszsz...
Szumię ja - szszsz...
Szumisz ty - szszsz...
Szumi mama - szszsz...
Szumi tata - szszsz...
Szumi miś - szszsz...
6. Zabawa ruchowa: "Idzie miś"
Idzie miś do przodu, idzie miś do tyłu.
Klaszcze, bo mu jest wesoło.
Skacze, bo mu miło.

7. Zabawa: "Miś robi porządki" – wymyślanie/wyszukiwanie wyrazów/przedmiotów z głoską „sz” w szafie, a z głoską „s” na stole.
8. Wypisanie w powietrzu nazw przedmiotów rozpoczynających się głoską „sz”.

Relaksacja
Odpoczynek – dziecko leży płasko na plecach, wykonuje głębokie wdechy i wydechy przy dźwiękach lasu lub łąki.

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.