s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


08.06

Temat: Utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski „sz”.

Cele: utrwalenie prawidłowego układu narządów artykulacyjnych przy realizacji głoski „sz”; kształtowanie słuchu fonematycznego; poszerzanie słownika czynnego dziecka;

1. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.
Opowieść o „ZygZaku Mc Quinie”:
Szybki ZygZak Mc Quin przyjechał na parking naziemny i długo nie mógł znaleźć odpowiedniego do zaparkowania miejsca, parkował i tu i tam, ale dopiero przed bramą okazało się najbezpieczniej (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu, aż docieramy do górnego wałka dziąsłowego). Zadowolony samochodzik zatrąbił z zachwytem „UUUUU” (układamy usta w „dzióbek”). Obok Mc Quina stało wiele innych aut (przeliczamy górne zęby). ZygZak cmoknął z zadowoleniem (kilka cmoknięć), że udało mu się znaleźć tak doskonałe miejsce parkingowe, uśmiechnął się z zadowoleniem, zrobił zniewalający dzióbek (powtórzył to chyba z 5 razy!). Pomyślał sobie: ciekawe, czy inne samochody mają tyle samo co ja koni mechanicznych pod maską... („klaskanie” językiem), pewnie nie. Nagle usłyszał jadąca na sygnale policję, która wydawała charakterystyczny dźwięk „EEEEEOOOOOEEEEOOOOOEEEEOOOOO” (szerokie usta na przemian z „dzióbkiem”);
-przypomnienie prawidłowego układu narządów przy artykulacji głoski „sz” (układanie szerokiego języka na górnym wałku dziąsłowym; zbliżanie zębów; zaokrąglanie warg)- demonstracja przy lustrze;

2. Ćwiczenie głoski „sz” w sylabach:
Stado mrówek szybko szło:
SZO, SZO, SZO, SZO, SZO, SZO
Napotkały w lesie lwa:
SZA, SZA, SZA SZA, SZA, SZA
Lew powiedział mrówkom trzem*
SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE
pobawimy razem się
SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE
Jeszcze doszły małpki trzy
SZY, SZY, SZY, SZY, SZY, SZY
i dwie szaro-bure pchły
SZY, SZY, SZY SZY, SZY, SZY
nagle wyjrzał z tego buszu
SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU
miś, co nie mył sobie uszu
SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU

3. Ćwiczenie artykulacji głoski „sz” w wyrazach :
-powtarzanie: szukanie, szum, Szymon, basza, szok, kaszel, szyk, listonosz, piekarz*, lekarz*, bramkarz*, kasza, szakal, szynka,
-nazywanie obrazków: szafa, szalik, szuflada, szosa, koszula, ważka*, wieszak, kosz

4. Kształcenie słuchu fonematycznego. Klaśnij, jak usłyszysz „sz”
żyrafa, szalik, żołędzie, brzoza, kaszel, orzech, szkoła, rzeka, szatnia

5. Utrwalanie prawidłowej artykulacji w zdaniach (rymowanki).

Szewczyk Groszek z wielkim koszem kaszląc szukać szyszek poszedł.

Szybką szarą myszkę Maszę
Kaszalot zapraszał na kaszę.
Myszka w szatni kapelusz zdejmowała,
Wieszając szalik wzruszona szlochała.

Skrzat* z ważką* maszeruje dróżką*, stawiają szybko nóżkę* za nóżką*.

Kasztanek i Szyszka dziś piszą wierszyk
O listonoszu, co kaszel ma.
Tego, kto zakończy pisanie pierwszy,
na pyszną kaszę zaproszę ja.

6. Szukanie rymów do wyrazów:
kaszka, paluszek, szkatułka, muszka, szosa

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.