01-05.06
Zestawy ćwiczeń logopedycznych na tydzień 1-5 czerwca
ZESTAW 1
Bajki logopedyczne usprawniają aparat artykulacyjny, szczególnie język i wargi. Zabawa polega na tym, że dziecko wykonuje polecenia terapeuty.
https://www.youtube.com/watch?v=E_nS3tNhT18
ZESTAW 2
Ćwiczenia oddechowe - mają na celu pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, rozruszanie przepony, a także zapobieganie arytmii oddechowej.
- naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
- kobiety ha-ha-ha
- mężczyzny ho-ho-ho
- chłopca ha-ha-ha (hałaśliwie)
- dziewczynki hi-hi-hi (piskliwie)
- ćwiczenia poprawnego oddechu z zastosowaniem form zabawowych:
- dmuchanie na płomień świecy
- dmuchanie na paski bibuły
- dmuchanie na kulki z waty
- dmuchanie na skrawki papieru
- zdmuchiwanie papierków z gładkiej lub chropowatej powierzchni
ZESTAW 3
Wsłuchiwanie się w dźwięki wysokie i niskie, głośne i ciche – „Pobudka Pani Wiosny”.
https://www.youtube.com/watch?v=F2Ck-GNcSf8
ZESTAW 4
1. Ćwiczenia usprawniające język:
- wysuwanie języka do przodu, unoszenie go na górną wargę, opuszczanie do brody
- kierowanie języka w kąciki ust (w kierunku lewego i prawego ucha)
- oblizywanie podniebienia od górnych zębów do podniebienia miękkiego
- oblizywanie warg ruchem okrężnym
- dotykanie czubkiem języka górnych zębów i górnej wargi oraz dolnych zębów i wargi
- skrobanie grzbietu języka poprzez przesuwanie go przez zbliżone szczęki
- zwijanie języka w rulonik
- wysuwanie języka jak najdalej z ust i chowanie go jak najdalej
- mlaskanie czubkiem języka, mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach (ssania cukierka).
ZESTAW 5
Ćwiczenia słuchowe:
- rozpoznawanie odgłosów naturalnych z otoczenia, np. z ulicy,
- rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków za pomocą słuchu, np. uderzenie łyżeczką o szklankę,
- rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków tylko słuchowo (prosimy dziecko, byna przykład odwróciło się),
- rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku przez potrząsaniem pudełkiem, np. kamyki, gwoździe, groch,
- rozpoznawanie źródła dźwięku, odszukiwanie go, np. zegarka lub radia,
W ramach ćwiczeń słuchowych, stosujemy również takie, których celem jest rozpoznawanie przez dziecko melodii nuconej przez rodzica, rozpoznawanie jej rytmu, tempa i czasu trwania.
ZESTAW 6
Zabawa z piłką w kole – „Co robi mama? Co robi tata?”
Rodzic turla piłkę do dziecka. Dziecko odpowiada na wybrane pytanie:
- Kim z zawodu jest twoja mama?
- Co robi twoja mama?
- Kim z zawodu jest twój tata?
- Co robi twój tata?
- Jakie dania przygotowuje dla ciebie mama?
- W co lubisz bawić się ze swoim tatą?
Dziecko odpowiada i turla piłkę z powrotem do rodzica.
- Rozpoznawanie zawodów na kolorowych planszach.
- Wysłuchanie wiersza Ireny Róży Salach „Tata jest…”
Tata Olka jest kucharzem, tata Ani – marynarzem, tata Krysi dobrze piecze, tata Tomka ludzi leczy, tata Zosi trudy znosi, tata Werki topi serki, tata Kuby szelki gubi, tata Iwony sprzedaje balony, tata Marty lubi żarty. A mój kochany tatulek, tatulek kochany, wcale nie może żyć bez mojej miłej mamy.
|
- Próba odpowiedzi na pytanie: Jakie zawody wymienione były w wierszu?