s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


11-15.05

Szumię jak morze, szeleszczę jak liście…

Cele: rozwijanie słownika, ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej, utrwalanie szeregu głosek szumiących.

  1. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń pionizacji języka:
    – „głaskanie podniebienia” czubkiem języka przy szeroko otwartej jamie ustnej,
    – zlizywanie z podniebienia masy czekoladowej,
    – oblizywanie i „odliczanie” zębów i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami,
    – kląskanie,
    – podnoszenie czubkiem języka ryżu preparowanego, zaginanie języka do góry i chowanie w buzi,
    – dotykanie językiem walka dziąsłowego i opuszczanie żuchwy (apeks ciągle przy wałku).
  2. Dzieci powtarzają , kontrolując siebie np. nagrywając się na dyktafonie:
    szkolna szatnia, wasza szkoła, wyszywana poduszka, szara mysz, bursztynowa broszka, szklany klosz, puszka groszku, pluszowy kapelusz, pszenna kasza, żaba żagiel, żarówka, żal, żakiet, żona, żołądek, rzodkiewka żołędzie, żuk, żółw, żyto, żyletka, żyrafa, żyrandol, rzeka, rzepa, rzemień, plaża, jarzyny, warzywa, pożar, orzech, orzeł, róża, burza, pierze, koleżanka, talerzyk, dyżurny, duży żuk, wieża strażacka, potężny grzmot, różne warzywa, szumiące morze, brzeg rzeki, koszyk żołędzi, burzliwe morze, brzydki żart.
    Na talerzu leżą rzodkiewki. Na wieży stoi strażak. Grzesio jest dyżurnym. Pod drzewem leżą żołędzie. Zbliża się marzec. Lekarze pełnią dyżury. Żaba wpadła w kałużę.
  3. Odszukują błędny wyraz w zdaniach. Powtarzają zdanie.
    a. Śmieci wrzucamy do wody kosza.
    b. Ubrania wiszą w szafie na dachu.
    c. Na drzewie wisi sukienka szyszka.
    d. Marysia założyła ciepły kwiat szalik.
  4. Ćwiczenia rozwijające słownik:
    – Tworzymy rodzinę słów. Zabawa, kto utworzy więcej.
    np. sok (soczek, soczysty, sokowirówka, sokownik)
    dom, zamek

5. Ćwiczenia rozwijające wypowiedzi - rozwijamy lub skracamy zdanie:
np. Szklanka stoi.
Szklanka stoi na stole.
Brązowa, brudna szklanka stoi na stole w kuchni.
Zagubiona dziewczynka szybko podbiegła do swojej zaniepokojonej mamy.
Dziewczynka podbiegła do mamy.
Dziewczynka podbiegła.

6. Łączymy dwa zdania spójnikami:
Gra polega na dobieraniu właściwego spójnika i łączeniu dwóch członów zdania w jedno. Wypowiadamy pierwszy człon zdania złożonego i proponowany spójnik
np. Spóźniłem się do szkoły, bo…
Chciałem namalować kwiaty ale…

Czarna kaczka ta czworo kacząt ma…

Cele:  rozwijanie słownika, ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej, utrwalenie głosek z cz i c

  1. 1.      Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń pionizacji języka:
    – przesuwanie języka od kącika do kącika,
    – unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego,
    – kląskanie językiem (czubkiem i środkiem),
    – odrywanie czubkiem języka chrupki przyklejonej do wałka dziąsłowego,
    – oblizywanie wewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym,
    – liczenie zębów (dotykanie i cofanie języka),
    – szeroki język „łopatka”,
    – lizanie podniebienia przy otwartych ustach,
    – wypychania językiem policzków.
  2. 2.      Ćwiczenia utrwalające głoski szumiące:
    – Dziecko wymyśla  wyrazy, które  mają w sobie głoskę „cz”, następnie te mające głoskę „c”, nazywa je, pamiętając o właściwym ułożeniu języka.
  3. 3.      Ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej:
    Gra polega na znalezieniu nowego słowa rozpoczynającego się ostatnią sylabą poprzedniego wyrazu.
    Tworzenie par wyrazów
    np. lokomotywa – wagon
    książki – kisiel
    szafa – fajka

Tworzenie jak najdłuższego ciągu wyrazów, aż do wyczerpania
np. szafa – fajka – kabina – natura – rakieta – tablica -…

  1. 4.      Ćwiczenia rozwijające słownik:
    – Zagadki, których odpowiedzią są słowa wieloznaczne:
    np.
    Mają je kwiatki.
    Możesz je kupić owsiane
    lub mydlane.
    (płatki)
    Pewien ptak domowy
    i pewien grzyb w lesie,
    jednakowo zwie się.
    (kurka)

Malowana bywa
na ulicach miasta,
a w Afryce biega żywa,
ale też pasiasta.
(zebra)

  1. 5.      Wymyślamy zdrobnienia i zgrubienia:
    np. pies – piesek – psisko
    zamek – zameczek – zamczysko
    sweter – sweterek – swetrzysko
    koń – konik – konisko
  2. 6.      Rozwijanie wypowiedzi:
    – Układanie jak największej liczby pytań do podanego zdania:
    np. Paweł zabrał wczoraj swojego czarnego psa Czarusia na spacer do lasu.
    – Kto zabrał psa na spacer?
    – Jak nazywa się pies Pawła?
    – Jaki jest pies Pawła?

Czesia dziś rano była u cioci, która jest lekarzem.
Tomek i Olek wyjechali na wakacje do babci Zosi.
Kot Mruczek i Pies Azor od rana biegają po podwórku.

  1. 7.      Spośród kilku słów należy wybrać to, które nie pasuje ze względu na przynależność do innej grupy znaczeniowej
    np. łódka, kajak, statek, pociąg
    jabłko, marchewka, gruszka, śliwka
    rysuje, pisze, gotuje, czyta
    ładny, brzydki, miś, czysty
    Dziecko dodaje inne wyrazy, które pasują do grupy

Wierszyk do nauczenia na pamięć:

Czarna kaczka ta
Czworo kacząt ma
Klapu  klapu łapeczkami
Człapie kaczka z kaczętami

 

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.