s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


18-22.05

                                            Co to znaczy pięknie i uprzejmie mówić?
Cele:
• wyjaśnienie, na czym polega piękne i uprzejme mówienie
• doskonalenie pracy z tekstem  (aktywne słuchanie i wypowiadanie się)
• zapoznanie z formami grzecznościowymi używanymi na co dzień

1. Dziecko słucha  tekstu baśni Ch. Perraulta „Dary wróżki” oraz odpowiada  ustnie na pytania sprawdzające zrozumienie treści.

Pytania i polecenia do tekstu:
1. Wymień bohaterów baśni.
2. Co przydarzyło się młodszej córce Franusi?
3. Po co matka wysłała po wodę starszą córkę Marysię?
4. Kogo spotkała nad strumieniem starsza córka?
5. Jak została ukarana Marysia?
6. Jak skończyła się historia młodszej i starszej siostry?

2. Rodzic przedstawia dwie lalki -  wizerunki dwóch sióstr: młodszej Franusi (z jej ust wypadają róże) i starszej Marysi ( z jej ust wypadają węże i żaby) i prosi o nazwanie cech sióstr.

młodsza Franusia: uprzejma, pracowita, miła, dobra
starsza Marysia: nieuprzejma, leniwa, nadęta/naburmuszona, zła


3. Rodzic prosi o wyjaśnienie, za co i w jaki sposób została nagrodzona Franusia (za uprzejme słowa) i ukarana Marysia (za brzydkie i nieuprzejme słowa) przez wróżki. Po wypowiedziach dzieci rodzic odczytuje właściwe fragmenty tekstu.
FRANUSIA: NAGRODA WRÓŻEK (za co?): „My leśne, dobre wróżki wspaniałe mamy różdżki./ I czyich ust dotkniemy, w bogacza go zmienimy./ Ludziom się przyglądamy i hojnie ich obdarzamy,/ Gdy z ust miłe słowa usłyszymy, w klejnoty i róże je przemienimy.”
(nagradzają za uprzejme słowa). NAGRODA (jaka?):klejnoty (drogocenne kamienie), róże.
MARYSIA: KARA WRÓŻEK (za co?): „Brzydkie słowa mogą zranić, dobre przynieść ukojenie./ Złym słowem możesz zabić, dobrym ukrócić cierpienie./ Gdzie brzydkie są rozmowy, tam wypadają z ust stwory. Czyś pani jest czy baba, z ust ci wyskoczy żaba.”
(karzą za brzydkie i nieuprzejme słowa). KARA(jaka?):węże, ropuchy i pokrzywy.


4. Dzieci otrzymują szablony z wypisanymi uprzejmymi i nieuprzejmymi wypowiedziami sióstr. Ich zadaniem jest wskazanie, które z nich należą do Franusi, a które do Marysi.

Szablony:
UPRZEJME SŁOWA / NIEUPRZEJME SŁOWA
1.„Witam panią. Czy mogę w czymś pomóc?”
2.„Jeszcze czego, nie jestem niczyją służącą!”
3.„Pij jejmość wprost ze źródła, jeśli ci sucho w gębie!”
4.„Oczywiście, bardzo chętnie.”
5.„Wybacz matko, jeśli przyszłam za późno.”
6.„Widzicie ją, próżniaczka.”

5. Następnie  podają swoje propozycje uprzejmych i grzecznych słów, i umieszczają je na plakatach: m. in. PROSZĘ, DZIĘKUJĘ, ZAPRASZAM, PRZEPRASZAM, DZIEŃ DOBRY, DO WIDZENIA, DOBRY WIECZÓR, DOBRANOC, MIŁEGO DNIA, ŻYCZĘ WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO.
 Zakończenie:
Na zakończenie dzieci wskazują morał płynący z baśni: Trzeba być uprzejmym i grzecznym dla innych.
                                         Co to znaczy pięknie i uprzejmie mówić?

Dzieci  samodzielnie redagują odpowiedź na pytanie.

Propozycje odpowiedzi:

Pięknie i uprzejmie mówić to znaczy:
- mówić starannie, unikać brzydkich i byle jakich słów, unikać wulgaryzmów i przezwisk, wykorzystywać w rozmowie grzeczne i uprzejme sformułowania np. proszę, dziękuję, przepraszam. To, jak mówimy, świadczy o nas, o naszej inteligencji, kulturze i wrażliwości. Ten, kto wypowiada się niegrzecznie, wydaje samemu sobie najgorszą opinię.

 

 

 

 

Piosenki ortofoniczne

LATO (sł.i muz. J. Nowak, akomp. M. Bober)

Szumi, szumi woda,

szumi, szumi las,

szumią ,szumią pola,

lato wita nas.

Szumi, szumi woda,

szumi, szumi las,

szumią, szumią pola,

wiatr ochłodzi nas.

PIOSENKA I DZIECI (sł. i muz. J. Nowak, akomp. M. Bober)

Sza, sza, sza,

sza, sza, sza,

śpiewają dzieci,

sza, sza, sza,

sza, sza, sza,

śpiewam ja sam.

Szo, szo, szo,

szo, szo, szo,

śpiewają dzieci,

szo, szo, szo,

szo, szo, szo,

śpiewam ja sam.

szu, szu, szu,

szu, szu, szu,

śpiewają dzieci,

szu, szu, szu,

szu, szu, szu,

śpiewam ja sam.

Sze, sze, sze,

sze, sze, sze,

śpiewaja dzieci,

sze, sze, sze,

sze, sze, sze,

śpiewam ja sam.

Szy, szy, szy,

szy, szy, szy,

śpiewaja dzieci,

szy, szy, szy,

szy, szy, szy,

śpiewam ja sam.

WESOŁA PIOSENKA (sł. i muz. J. Nowak, akomp. M. Bober)

Powiedz wąs, potem wąż,

to podobne słowa,

wąs, wąs, wąs,

wąż, wąż, wąż

słychać dookoła

Powiedz kos, potem kosz,

to podobne słowa

kos, kos, kos,

kosz, kosz, kosz

słychać dookoła.

Powiedz sum, potem szum,

to podobne słowa,

sum, sum, sum,

szum, szum, szum

słychać dookoła

 

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.