s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


15.05

Słuchanie opowiadania na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena "Księżniczka na ziarnku grochu" i rozmowa na temat utworu (grupa starsza i młodsza).
 
Był sobie pewnego razu książę, który chciał się ożenić z księżniczką, ale to musiała być prawdziwa księżniczka. Jeździł więc po całym świecie, żeby znaleźć prawdziwą księżniczkę, lecz gdy tylko jakąś znalazł, okazywało się, że ma jakieś "ale". Księżniczek było dużo, jednak książę nigdy nie mógł zdobyć pewności, że to były prawdziwe księżniczki. Zawsze było tam coś niezupełnie w porządku. Wrócił więc do domu i bardzo się martwił, bo tak ogromnie chciał mieć za żonę prawdziwą księżniczkę. 
Pewnego wieczoru była okropna pogoda; błyskało się i grzmiało, a deszcz lał jak z cebra; było strasznie. Nagle ktoś zapukał do bramy miasta i stary król wyszedł otworzyć.
Przed bramą stała księżniczka. Ale mój Boże, jakże wyglądała, co uczyniły z niej deszcz i słota! Woda spływała z włosów i sukienki, wlewała się strumykiem do trzewików i wylewała się piętami, ale dziewczynka powiedziała, że jest prawdziwą księżniczką.
"Zaraz się o tym przekonamy" - pomyślała stara królowa, ale nie powiedziała ani słowa, poszła do sypialni, zdjęła całą pościel, na spód łóżka położyła ziarnko grochu i na nim ułożyła jeden na drugim dwadzieścia puchowych materaców, a potem jeszcze dwadzieścia puchowych pierzyn. I na tym posłaniu miała spać księżniczka.
Rano królowa zapytała ją, jak spędziła noc.
- O, bardzo źle - powiedziała księżniczka - całą noc oka nie mogłam zmrużyć! Nie wiadomo, co tam było w łóżku. Musiałam leżeć na czymś twardym, bo mam całe ciało brązowe i niebieskie od sińców. To straszne!
Wtedy mieli już pewność, że była to prawdziwa księżniczka, skoro przez dwadzieścia materaców, dwadzieścia puchowych pierzyn poczuła ziarnko grochu. Taką delikatną skórę mogła mieć tylko prawdziwa księżniczka.
Książę wziął ją za żonę, bo teraz był pewny, że to prawdziwa księżniczka, a ziarnko grochu oddano do muzeum, gdzie jeszcze teraz można je oglądać, o ile go ktoś nie zabrał.
Widzicie, to była prawdziwa historia.
 
Rozmowa na temat utworu:
- z kim chciał ożenić się książę?
- jak wyglądała księżniczka, która pewnego dnia zapukała do bramy miasta?
- jak królowa chciała się przekonać, czy jest to prawdziwa księżniczka?
- czy dziewczyna okazała się prawdziwą księżniczką?
 
Ćwiczenia gimnastyczne (grupa starsza i młodsza).
 
Proszę przygotować kręgle (kto nie ma kręgli przygotowuje małe maskotki)
 
Posłuszne kręgle - dzieci poruszają się swobodnie po pokoju, trzymając kręgle w ręku. Na klaśnięcie zatrzymują się i manipulują kręglami: podają je sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami, podrzucają i łapią.
 
Jak najdalej w przód - dzieci w siadzie prostym, kręgle trzymają w obu rękach. Wykonują skłon tułowia w przód, sięgają rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste).
 
Na prawo, na lewo - dzieci w siadzie skrzyżnym, trzymają kręgle na głowach, przytrzymując je rękami, łokcie mają na zewnątrz. Wykonują skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonują kilka rzutów i chwytów kręglami.
 
Witamy stopy - dzieci w siadzie rozkrocznym, kręgle trzymają oburącz w górze; wykonują skrętoskłon do lewej stopy - przywitanie jej.
 
Oglądamy kręgle - dzieci leżą na brzuchu, trzymają kręgle w obu rękach przed twarzą. Unoszą głowę, prostują ręce; oglądają kręgle; wytrzymują przez chwilę. Potem powrót do leżenia - odpoczynek.
 
Rozmowy z dziećmi na temat ich pobytu za granicą (grupa starsza i młodsza).
 
Zadajemy dzieciom pytania:
- czy za granicą jest inaczej niż w Polsce?
- jakie różnice zauważyły?
- co im się tam podobało?
Jeżeli dziecko nie było za granicą pytamy, czy chciałoby pojechać.
 
Nauka rymowanki (grupa starsza i młodsza).
 
Dzieci uczą się przez kilkakrotne powtarzanie poniższej rymowanki na pamięć.
 
W Europie mieszkam,
tak jak ty, kolego.
Że jestem Polakiem-
dumny jestem z tego.
 
Próba wyjaśnienia przyczyn dumy wynikającej z faktu, że jest się Polakiem.
pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.