s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


11-15.05

Przedszkole

Wiosna, ach to ty!

- ćwiczenia logopedyczne utrwalające  prawidłową wymowę głosek szumiących w wyrazach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: słomka, rysunek wiosennego lasu, serwetka, chmurki z waty do ćwiczeń oddechowych.

1. Ćwiczenia oddechowe:
- dziecko po obserwacji nieba dmucha na obłoczki, naśladuje delikatny wietrzyk, silny wiatr, zimny wicher (dmuchamy cicho, delikatnie albo głośno, mocno),
- oglądanie ilustracji przedstawiającej wiosenny las, wykonywanie zielonych listków  z kawałeczków zielonej serwetki, dmuchanie przez słomkę na skrawki kolorowego papieru tak aby opadły na rysunek.
2. Ćwiczenia języka:
- owieczka stuka językiem- buzia otwarta, czubek języka stuka po wałku
dziąsłowym za górnymi zębami,
- zabawa "języczek wędrowniczek"- język "wędrując" dotyka wargi górnej, wargi dolnej, robi kółeczka na podniebieniu,
- unoszenie języka do wałka dziąsłowego i opuszczanie za dolne zęby- wypowiadanie na przemian aaaaa-llllllllllll
3. Ćwiczenia warg:
- zaokrąglanie warg w kształcie ryjka: cmokanie, wykonywanie całusków do lusterka,
- żucie gumy" z zamkniętymi ustami,
- naśladowanie owieczki zjadającej trawę.
4. Ćwiczenia słuchowe:
Naśladowanie: Kaczka człapie- człap, człap, człap
                          Rączka klapie- klap, klap, klap
                          Pszczoła bzyczy- bzz, bzz, bzz
                         A wąż syczy- sss, sss, sss.
5. Ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głosek:
a) utrwalanie głosek w sylabach: rozmowa między dwiema papużkami- prowadzący wypowiada sylaby z ćwiczonymi głoskami, jednocześnie podając dziecku zabawkę, dziecko odpowiada taką samą sylabą i oddaje zabawkę:
sza-sza, sze-sze, szo-szo, szu-szu, szy-szy
ża-ża, że-że, żo-żo, żu-żu, ży-ży
cza-cza, cze-cze, czo-czo, czu-czu, czy-czy
dża-dża, dże-dże, dżo-dżo, dżu-dżu, dży-dży.
b) prawidłowa wymowa głosek wyrazach: zwrócenie uwagi na prawidłową wymowę: groszek, serduszko, grzebień, nożyczki, fartuszek, pomarańcza, beczka, księżyc, owieczka, pszczoła, teczka, kapelusz, żyrafa, kaczuszka, łyżwy, jarzębina, grzyb, buraczek.
c) zagadki tematyczne:
"z futra szary ma sweterek, z chęcią ci podkradnie serek, na jaj widok
piszczą panie, co ją smuci niesłychanie" (mysz)
"żółty dziobek, żółte pióra, opiekuje się nim kura, na dwóch
nóżkach podskakuje i radośnie popiskuje" (kurczątko)
"pływa wśród jeziora fal, wiatr ją pcha i pcha gdzieś w dal, żagiel jej z daleka widać, wiesz już jak to się nazywa?" (żaglówka)
"kocha jaśmin i stokrotki, z nich to zbiera nektar słodki, pracowicie robi miodzik, czy ktoś wie o kogo chodzi?" (pszczoła) itp.

6. Śpiewanie wspólne piosenek o wiośnie:  Wiosna, wiosna zawitała, Maszeruje wiosna

Barwy świata

– ćwiczenia logopedyczne utrwalające prawidłową wymowę głosek szeregu szumiącego w wyrazach, usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych: języka, warg, policzków, podniebienia, usprawnianie aparatu oddechowego i fonacyjnego

  1. 1.      Ćwiczenia oddechowe:

- dmuchanie kolorowych piórek, kolorowych wiatraczków i zabawkowych ptaszków z jednoczesnym nazywaniem kolorów; dmuchanie przez słomkę, przenoszenie z pomocą słomki kolorowych kółek z papieru na kartkę z narysowaną tęczą.

  1. 2.      Ćwiczenia artykulacyjne – opowiadanie „Tęczowy świat”.

Dzieci, Adaś i Małgosia postanowiły wyjść na spacer (mówimy „tup, tup”). Nie wiedzieli, jaka będzie pogoda, wzięli więc ze sobą na wszelki wypadek parasole (mocno otwieramy i zamykamy buzię). Szli dłuższą chwilkę, kiedy nagle zaczął padać deszcz (dotykamy kilkakrotnie czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu). Dzieci rozłożyły parasole (kląskamy). Bardzo się cieszyły bo dawno już nie padał deszcz i na podwórku do tej pory było sucho (śmiejemy się: ha ha, ho ho, hi hi, he he). Teraz można było skakać przez kałuże (wypychamy czubkiem języka policzki). Deszcz przestał padać, a gdy dzieci spojrzały w górę, okazało się, że na niebie pojawiła się piękna, kolorowa tęcza (unosimy język w kierunku nosa). Dzieci były bardzo zadowolone ze spaceru (uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów).

  1. Ćwiczenia utrwalające głoski szumiące: „sz, ż,cz, dż” w wyrazach
    a. Rodzic czyta wiersz: „Liczenie kwiatów”, dziecko liczy starając się to robić wyraźnie, na jednym wydechu:

Nad zieloną łąkę lecą dwa motyle.
Oj, bardzo się cieszą, że tu kwiatów tyle.
Kolorowe kwiaty cztery zobaczyły.
Nabrały powietrza, do czterech liczyły:
Jeden, dwa, trzy, cztery.

Ale pięknych kwiatów jest więcej na łące.
Liczyły do sześciu kwiatuszki pachnące:
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć.

Poleciały dalej na skraj cudnej łąki.
A tu nowy dywan ścielą kwiatów pąki.
Radosne motyle buzie otworzyły.
Powietrze wciągnęły, do ośmiu liczyły:
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem.

Teraz razem z dziećmi będą kwiaty liczyć.
Liczyć do dziesięciu.
Będą wspólnie ćwiczyć:
– Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem, dziewięć, dziesięć.

b. Gra „Tęcza” – dzieci wymawiają nazwy z wybraną głoską szumiącą oraz ich kolory.
c. Rozwiązywanie i wymyślanie zagadek związanych z wiosną.
d. Powtarzanie wyrazów z głoskami szumiącymi: „tęcza, myszka, uczeń, kubeczek, żarówka, pajęczyna, czapka, marzenie, kosz, czerwień, wieczór, pieczarka, dżem ” itp. z jednoczesnym wskazaniem miejsca występowania głosek szumiących (na początku, w środku, na końcu wyrazu).

4. Ćwiczenia małej motoryki - Malowanie palcami tęczy na dużych arkuszach papieru słuchając piosenki  „Tęcza cza cza cza”

 

Szkoła

Szumię jak morze, szeleszczę jak liście…

Cele: rozwijanie słownika, ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej, utrwalanie szeregu głosek szumiących.

  1. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń pionizacji języka:
    – „głaskanie podniebienia” czubkiem języka przy szeroko otwartej jamie ustnej,
    – zlizywanie z podniebienia masy czekoladowej,
    – oblizywanie i „odliczanie” zębów i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami,
    – kląskanie,
    – podnoszenie czubkiem języka ryżu preparowanego, zaginanie języka do góry i chowanie w buzi,
    – dotykanie językiem walka dziąsłowego i opuszczanie żuchwy (apeks ciągle przy wałku).
  2. Dzieci powtarzają , kontrolując siebie np. nagrywając się na dyktafonie:
    szkolna szatnia, wasza szkoła, wyszywana poduszka, szara mysz, bursztynowa broszka, szklany klosz, puszka groszku, pluszowy kapelusz, pszenna kasza, żaba żagiel, żarówka, żal, żakiet, żona, żołądek, rzodkiewka żołędzie, żuk, żółw, żyto, żyletka, żyrafa, żyrandol, rzeka, rzepa, rzemień, plaża, jarzyny, warzywa, pożar, orzech, orzeł, róża, burza, pierze, koleżanka, talerzyk, dyżurny, duży żuk, wieża strażacka, potężny grzmot, różne warzywa, szumiące morze, brzeg rzeki, koszyk żołędzi, burzliwe morze, brzydki żart.
    Na talerzu leżą rzodkiewki. Na wieży stoi strażak. Grzesio jest dyżurnym. Pod drzewem leżą żołędzie. Zbliża się marzec. Lekarze pełnią dyżury. Żaba wpadła w kałużę.
  3. Odszukują błędny wyraz w zdaniach. Powtarzają zdanie.
    a. Śmieci wrzucamy do wody kosza.
    b. Ubrania wiszą w szafie na dachu.
    c. Na drzewie wisi sukienka szyszka.
    d. Marysia założyła ciepły kwiat szalik.
  4. Ćwiczenia rozwijające słownik:
    – Tworzymy rodzinę słów. Zabawa, kto utworzy więcej.
    np. sok (soczek, soczysty, sokowirówka, sokownik)
    dom, zamek

5. Ćwiczenia rozwijające wypowiedzi - rozwijamy lub skracamy zdanie:
np. Szklanka stoi.
Szklanka stoi na stole.
Brązowa, brudna szklanka stoi na stole w kuchni.
Zagubiona dziewczynka szybko podbiegła do swojej zaniepokojonej mamy.
Dziewczynka podbiegła do mamy.
Dziewczynka podbiegła.

6. Łączymy dwa zdania spójnikami:
Gra polega na dobieraniu właściwego spójnika i łączeniu dwóch członów zdania w jedno. Wypowiadamy pierwszy człon zdania złożonego i proponowany spójnik
np. Spóźniłem się do szkoły, bo…
Chciałem namalować kwiaty ale…

Czarna kaczka ta czworo kacząt ma…

Cele:  rozwijanie słownika, ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej, utrwalenie głosek z cz i c

  1. 1.      Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń pionizacji języka:
    – przesuwanie języka od kącika do kącika,
    – unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego,
    – kląskanie językiem (czubkiem i środkiem),
    – odrywanie czubkiem języka chrupki przyklejonej do wałka dziąsłowego,
    – oblizywanie wewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym,
    – liczenie zębów (dotykanie i cofanie języka),
    – szeroki język „łopatka”,
    – lizanie podniebienia przy otwartych ustach,
    – wypychania językiem policzków.
  2. 2.      Ćwiczenia utrwalające głoski szumiące:
    – Dziecko wymyśla  wyrazy, które  mają w sobie głoskę „cz”, następnie te mające głoskę „c”, nazywa je, pamiętając o właściwym ułożeniu języka.
  3. 3.      Ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej:
    Gra polega na znalezieniu nowego słowa rozpoczynającego się ostatnią sylabą poprzedniego wyrazu.
    Tworzenie par wyrazów
    np. lokomotywa – wagon
    książki – kisiel
    szafa – fajka

Tworzenie jak najdłuższego ciągu wyrazów, aż do wyczerpania
np. szafa – fajka – kabina – natura – rakieta – tablica -…

  1. 4.      Ćwiczenia rozwijające słownik:
    – Zagadki, których odpowiedzią są słowa wieloznaczne:
    np.
    Mają je kwiatki.
    Możesz je kupić owsiane
    lub mydlane.
    (płatki)
    Pewien ptak domowy
    i pewien grzyb w lesie,
    jednakowo zwie się.
    (kurka)

Malowana bywa
na ulicach miasta,
a w Afryce biega żywa,
ale też pasiasta.
(zebra)

  1. 5.      Wymyślamy zdrobnienia i zgrubienia:
    np. pies – piesek – psisko
    zamek – zameczek – zamczysko
    sweter – sweterek – swetrzysko
    koń – konik – konisko
  2. 6.      Rozwijanie wypowiedzi:
    – Układanie jak największej liczby pytań do podanego zdania:
    np. Paweł zabrał wczoraj swojego czarnego psa Czarusia na spacer do lasu.
    – Kto zabrał psa na spacer?
    – Jak nazywa się pies Pawła?
    – Jaki jest pies Pawła?

Czesia dziś rano była u cioci, która jest lekarzem.
Tomek i Olek wyjechali na wakacje do babci Zosi.
Kot Mruczek i Pies Azor od rana biegają po podwórku.

  1. 7.      Spośród kilku słów należy wybrać to, które nie pasuje ze względu na przynależność do innej grupy znaczeniowej
    np. łódka, kajak, statek, pociąg
    jabłko, marchewka, gruszka, śliwka
    rysuje, pisze, gotuje, czyta
    ładny, brzydki, miś, czysty
    Dziecko dodaje inne wyrazy, które pasują do grupy

Wierszyk do nauczenia na pamięć:

Czarna kaczka ta
Czworo kacząt ma
Klapu  klapu łapeczkami
Człapie kaczka z kaczętami

 

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.