s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


11.05

Oglądanie widokówek, albumów, książek o Warszawie (grupa starsza i młodsza).
 
Dzieci oglądają przygotowany materiał o Warszawie, opowiadają o swoich spostrzeżeniach. Swobodnie opisują charakterystyczne miejsca Warszawy.
 
Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej "Zakochany w syrenie" (grupa starsza i młodsza).
 
Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia.
- Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę - powiedziała.
- Taki stary samochód? - zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa.
- Syrenkę? - zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki.
- Ojejku, nikt mnie nie rozumie - westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek.
- Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą - zawołał Olek. - Znam ten pomnik, byliśmy tam z klasą.
- Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy - zaproponowała Ada.
 - Chcę.
Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać.
 - W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy...- Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę.- Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków.
Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała:
- To będzie rybak. Ma na imię Wars.
- Ja mam go udawać?
- Tak.
- I co mam robić? - zapytał Olek.
- Masz być zakochany- wyjaśniła Ada.
- Ja?
- Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu.
 - A co by się stało, gdyby usłyszeli?
- Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogli żyć pod wodą.
- Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też.
Ada wyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę.
- Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! - powiedziała.
- Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy- powiedział Olek.
- Ojej, już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę!
- Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły.
- Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! - pisnęła Ada.
Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział:
- Jesteś wolna. Możesz wracać do domu.
- Dziękuję ci, dzielny rybaku. Jak masz na imię?
- Olek.
- Przecież się bawimy! - przypomniała Ada.
- No dobrze....mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno?
- Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki.
- Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna.
- Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba, że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie!
 - Żegnaj! - powiedział Olek.
 - Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz - przypomniała Ada.
- Idę z tobą, Sawo! - zawołał Olek.
Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę.
Ada opowiadała dalej:
- Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy - zakończyła.
- Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik syrenki nad Wisłą? Sprawdzimy, czy ma skrzela.
- Mówiłeś, że byłeś tam z klasą.
- Ale chcę iść jeszcze raz.
- Hm....to chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie - zachichotała Ada.
 
Rozmowa na temat opowiadania:
- o czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?
- kto pomógł jej przedstawić legendę?
- wspólne (z osobą dorosłą) opowiadanie legendy o powstaniu Warszawy.
 
Grupa starsza: ćwiczenia s. 29 - rysowanie po śladach rysunku Syreny i fal; książka s. 72 - 73 - dzieci czytają tekst.
 
Ćwiczenia poranne (grupa starsza i młodsza).
 
- "Hop - bęc" - dzieci maszerują w różnych kierunkach po pokoju; na hasło: hop wyskakują w górę, a na hasło: bęc- przykucają. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzą do marszu.
 
- "Sięgnij jak najwyżej" - dzieci wspinają się na palce, wyciągają ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej; następnie wykonują siad klęczny, przyciskają głowę do kolan - starają się zwinąć w jak najmniejszą kulkę.
 
- "Jak sprężynka" - dzieci wykonują rytmiczne przysiady i wspięcia.
 
- "Kto potrafi?" - dzieci dotykają prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie, wytrzymują chwilę w tej pozycji.
 
Piękny jest nasz kraj - twórcza zabawa plastyczna (grupa starsza i młodsza).
 
Proszę przygotować dzieciom widokówki, zdjęcia lub obrazki ( wycięte z czasopism) przedstawiające różne miejsca Polski, farby plakatowe, kartka klej.
 
Dzieci naklejają pośrodku kartki widokówkę, zdjęcie lub obrazek wybrany przez siebie; dorysowują według własnego pomysłu z każdej strony farbami brakujące elementy, w tak sposób, aby z naklejonym elementem tworzyły jedną całość.
 

Miłej pracy!

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.