Rysowanie szlaczków po śladach, a potem - samodzielnie (grupa starsza i młodsza).
Grupa starsza: ćwiczenia s.27 - dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem samodzielnie. Rysują po śladach spirale duże i małe.
Grupa młodsza: proszę narysować dziecku na kartce szlaczki; dziecko rysuje kredką ołówkową szlaczki po śladach.
Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego "O dwunastu braciach - maj" i rozmowa na jego temat (grupa starsza i młodsza).
Dzieci słuchają w/w wiersza:
Wreszcie się zjawia
maj wystrojony
i bzu przynosi
pełne brzemiona.
Przez całe ranki,
całe wieczory
gra na fujarce
z wierzbowej kory.
Rozmowa na temat wiersza:
- jak nazywa się nowy miesiąc?
- jaki miesiąc był przed nim?
- jaki miesiąc będzie po nim?
- gałązki, jakiego krzewu przynosi nam maj?
- co dzieje się w przyrodzie w maju?
Zabawa "Dokończ zdania" (grupa starsza i młodsza).
Osoba dorosła mówi początek zdania, a dziecko je kończy:
- miejscowość, w której mieszkam to...
- mieszkam......numer domu....
- lubię swoją miejscowość, bo....
- moje przedszkole znajduje się w.....
Nauka wiersza Ewy Stadtmuller "Kim jesteś" (grupa starsza i młodsza).
Dzieci słuchają wiersza, a potem przez powtarzanie uczą się go na pamięć:
Czy wiesz kim jesteś?
- To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
- Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
- biało - czerwone.
Ojczyste godło
- orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
- mazurka dźwięki,
no i stolica
- miasto syrenki.
I jeszcze Wisła
co sobie płynie:
raz na wyżynie,
raz na równinie,
i mija miasta
prześliczne takie...
- Już wiesz, kim jesteś?
- Jestem Polakiem.
Rozmowa na temat wiersza:
- co jest bliskie osobie z wiersza?
- jakie znaki ojczyste?
- co jest jeszcze bliskie?
- kim jest osoba z wiersza?
- a ty, kim jesteś?
Określanie, co przedstawiają zdjęcia (grupa starsza)
Ćwiczenia s.25 - dzieci rysują po liniach od obrazków dzieci do zdjęć miejscowości, w których mieszkają. Rysują po śladzie drogi babci i dziadka do domu.
Ćwiczenia s.26 - dzieci określają, co przedstawiają zdjęcia. Szukają w naklejkach zdjęć podobnych krajobrazów i naklejają je obok odpowiednich zdjęć. Rysują taki sam rysunek po prawej stronie, jaki jest po lewej stronie. Określają, co znajduje się w rogach rysunków.