s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


04-08.05

Urodziny Renatki

- ćwiczenia doskonalące sprawność artykulatorów, wdrażanie narządów artykulacyjnych do wyraźnej pracy podczas mówienia, rozwijanie słuchu fonemowego i percepcji słuchowej, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego

  1. 1.      Swobodna rozmowa nt. urodzinowego przyjęcia, wspominanie  swoich ostatnich urodzin.
  2. 2.      Zabawa słuchowa „Renata i jej goście”

Rodzic przedstawia dziecku lalkę o imieniu Renata. Mówi, że na jej urodziny przyszło dużo gości. Wymienia różne imiona (Darek, Zosia, Franek, Irenka, Ola, Bartuś), prosi, aby dziecko potrząsało podniesionymi dłońmi, kiedy w wypowiadanym imieniu usłyszą głoskę „r”.

  1. 3.      Zabawa słowno – artykulacyjna „Prezenty”

Rodzic rozkłada przedmioty (ew. obrazki wcześniej wycięte z dzieckiem z gazet reklamowych). Prosi dziecko, aby wskazało te, których nazwy:

*rozpoczynają się sylabą „ra”  

*rymują się ze słowem „kura” 

*rozpoczynają się grupą spółgłoskową „dr”

*rozpoczynają się sylabą „ro”

*zawierają dwie głoski „r”

*rymują się ze słowem „korek”, itp.

Które z tych przedmiotów mogłyby być prezentem dla Renatki?

  1. 4.      Zabawa słuchowa –„Samochody”

Prowadzący rozkłada na podłodze gazety w ilości odpowiadającej liczbie dzieci. Umawia się z nimi, że są to garaże. Prosi, aby dziecko (dzieci) poruszało się po sali, naśladując dźwięki samochodów (robią motorek wargami, wymawiają brum.., brum...), a po usłyszeniu dźwięku gwizdka, stanął na jednej z gazet.

  1. 5.      Zabawa relaksacyjna

Dziecko kładą się na dywanie, układa ręce na brzuchu i przy spokojnej muzyce odpoczywa po przyjęciu urodzinowym

 

Wiosna

- usprawnianie narządów artykulacyjnych, wdrażanie narządów artykulacyjnych do wyraźnej pracy podczas mówienia, rozwijanie percepcji słuchowej, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego

  1. 1.      Gimnastyka narządów mowy -„Języczek i wiosna”

Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy różnych ptaków). Języczek wybrał się do lasu na spotkanie z wiosną. Jechał na koniu (kląskają językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (wymawiają kle,kle). Zatrzymał konia na leśnej polanie (prrr). Zsiadł z konia, rozejrzał się dookoła (oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wietrzyk (wykonują wdech nosem i powolny wydech ustami).Było ciepło i przyjemnie (uśmiechają się rozchylając wargi). Języczek zobaczył kwitnące kwiaty, nachylił się, powąchał i kichnął (kichają wymawiając „aapsik”). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla małego jeżyka (przeciskają język między złączonymi zębami+). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia (hop) i pogalopował do domu (kląskają językiem).

 

  1. 2.      Zabawa słuchowa  „Wiosenne zagadki”:

Jaką porę roku mamy,

Gdy wracają bociany?     (wiosna)

Jaka to głowa duża lub mała

Z zielonych liści składa się cała?  (sałata)

Złośliwa panienka, w pasie bardzo cienka.

 Leci, bzyczy z daleka, każdy od niej ucieka?  (osa)

Liście są takie i trawa też,

Jaki to kolor, już przecież wiesz!  (zielony)

Pióra czarno-białe, buciki czerwone,

Uciekają przed nim żaby, gdy idzie w ich stronę.  (bocian)

 

  1. 3.      Zabawa ortofoniczna  „Wiosenne porządki”

Dzieci naśladują ruchy i dźwięki związane z zamiataniem szczotką, wymawiając szu, szu, szu,  następnie dźwięki związane z odkurzaniem, wymawiając żżż. Dzieci na zmianę bawią się w sprzątanie, reagując na słowa: odkurzacz lub szczotka lub dźwięki szu, szu, szu lub żżż.

 

  1. 4.      Zabawa artykulacyjna „Wiosenne wierszyki”

Prowadzący prosi dzieci o dokończenie wierszyków rymującymi się wyrazami:

            Lata osa koło................nosa.

            Radują się dzieci, gdy słonko mocno .......................świeci.

            Za chwilę zakwitną żółte .......................żonkile.

            Drzewa koronę zdobią pączki....................zielone.

            Piękna i radosna przyszła do nas.........................wiosna.

            Leci muszka koło..................uszka.

            Ten kwiatek nazywa się .............bratek.

            Wlazł kotek na ...................płotek.

            Ryby pływają, a ptaki .............latają.

            Kwitną na łące kwiatki................pachnące.

 

  1. Zabawa relaksacyjna „Odpoczynek”:

Dziecko kładzie się na dywanie i przy spokojnej muzyce odpoczywa po wiosennych porządkach. Zwracamy uwagę na prawidłowy tor oddechowy.        

 

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.