s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


Logopedia Szkoła

Wiosna już przyszła

– scenariusz zajęć logopedycznych dla uczniów klas I-III

- ćwiczenia logopedyczne utrwalające  prawidłową wymowę głosek szumiących w wyrazach


ŚRODKI DYDAKTYCZNE: słomka, rysunek wiosennego lasu, serwetka, chmurki z waty do ćwiczeń oddechowych.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Ćwiczenia oddechowe:
- dziecko po obserwacji nieba dmucha na obłoczki, naśladuje delikatny wietrzyk, silny wiatr, zimny wicher (dmuchamy cicho, delikatnie albo głośno, mocno),
- oglądanie ilustracji przedstawiającej wiosenny las, wykonywanie zielonych listków  z kawałeczków zielonej serwetki, dmuchanie przez słomkę na skrawki kolorowego papieru tak aby opadły na rysunek.
2. Cwiczenia języka:
- owieczka stuka językiem- buzia otwarta, czubek języka stuka po wałku
dziąsłowym za górnymi zębami,
- zabawa "języczek wędrowniczek"- język "wędrując" dotyka wargi górnej, wargi dolnej, robi kółeczka na podniebieniu,
- unoszenie języka do wałka dziąsłowego i opuszczanie za dolne zęby- wypowiadanie na przemian aaaaa-llllllllllll
3. Ćwiczenia warg:
- zaokrąglanie warg w kształcie ryjka: cmokanie, wykonywanie całusków do lusterka,
- żucie gumy" z zamkniętymi ustami,
- naśladowanie owieczki zjadającej trawę.
4. Ćwiczenia słuchowe:
Naśladowanie: Kaczka człapie- człap, człap, człap
                          Rączka klapie- klap, klap, klap
                          Pszczoła bzyczy- bzz, bzz, bzz
                         A wąż syczy- sss, sss, sss.

5. Ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głosek:

a) utrwalanie głosek w sylabach: rozmowa między dwiema papużkami- prowadzący wypowiada sylaby z ćwiczonymi głoskami, jednocześnie podając dziecku zabawkę, dziecko odpowiada taką samą sylabą i oddaje zabawkę:
sza-sza, sze-sze, szo-szo, szu-szu, szy-szy
ża-ża, że-że, żo-żo, żu-żu, ży-ży
cza-cza, cze-cze, czo-czo, czu-czu, czy-czy
dża-dża, dże-dże, dżo-dżo, dżu-dżu, dży-dży.
b) prawidłowa wymowa głosek wyrazach: nazywanie obrazków- zwrócenie uwagi na prawidłową wymowę: groszek, serduszko, grzebień, nożyczki, fartuszek, pomarańcza, beczka, księżyc, owieczka, pszczoła, teczka, kapelusz, żyrafa, kaczuszka, łyżwy, jarzębina, grzyb, buraczek.
c) pokazywanie  i powtarzanie słowne:
np. pokaż  proszę: -czerwone serduszko
-żółty kapelusz
- czerwoną jarzębinę itp.
d) układanka- dopasuj przedmioty, które do siebie pasują:
np. pasta do zębów - szczoteczka
łóżko - poduszka
wanna - ręcznik itp.
f) zagadki tematyczne:
"z futra szary ma sweterek, z chęcią ci podkradnie serek, na jaj widok
piszczą panie, co ją smuci niesłychanie" (mysz)
"żółty dziobek, żółte pióra, opiekuje się nim kura, na dwóch
nóżkach podskakuje i radośnie popiskuje" (kurczątko)
"pływa wśród jeziora fal, wiatr ją pcha i pcha gdzieś w dal, żagiel jej z daleka widać, wiesz już jak to się nazywa?" (żaglówka)
"kocha jaśmin i stokrotki, z nich to zbiera nektar słodki, pracowicie robi miodzik, czy ktoś wie o kogo chodzi?" (pszczoła) itp.
g) układanka dydaktyczna- skojarzenia. Dziecko wybiera zwierzę i dopasowuje do niego środowisko.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Barwy świata

 – scenariusz zajęć logopedycznych dla uczniów klas I-III

– ćwiczenia logopedyczne utrwalające prawidłową wymowę głosek szeregu szumiącego w wyrazach, usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych: języka, warg, policzków, podniebienia, usprawnianie aparatu oddechowego i fonacyjnego

  1. Ćwiczenia oddechowe:

- dmuchanie kolorowych piórek, kolorowych wiatraczków i zabawkowych ptaszków z jednoczesnym nazywaniem kolorów; dmuchanie przez słomkę, przenoszenie z pomocą słomki kolorowych kółek z papieru na kartkę z narysowaną tęczą.

  1. Ćwiczenia artykulacyjne – opowiadanie „Tęczowy świat”.

Dzieci, Adaś i Małgosia postanowiły wyjść na spacer (mówimy „tup, tup”). Nie wiedzieli, jaka będzie pogoda, wzięli więc ze sobą na wszelki wypadek parasole (mocno otwieramy i zamykamy buzię). Szli dłuższą chwilkę, kiedy nagle zaczął padać deszcz (dotykamy kilkakrotnie czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu). Dzieci rozłożyły parasole (kląskamy). Bardzo się cieszyły bo dawno już nie padał deszcz i na podwórku do tej pory było sucho (śmiejemy się: ha ha, ho ho, hi hi, he he). Teraz można było skakać przez kałuże (wypychamy czubkiem języka policzki). Deszcz przestał padać, a gdy dzieci spojrzały w górę, okazało się, że na niebie pojawiła się piękna, kolorowa tęcza (unosimy język w kierunku nosa). Dzieci były bardzo zadowolone ze spaceru (uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów).

  1. Ćwiczenia utrwalające głoski szumiące: „sz, ż,cz, dż” w wyrazach
    a. Rodzic czyta wiersz: „Liczenie kwiatów”, dziecko liczy starając się to robić wyraźnie, na jednym wydechu:

Nad zieloną łąkę lecą dwa motyle.
Oj, bardzo się cieszą, że tu kwiatów tyle.
Kolorowe kwiaty cztery zobaczyły.
Nabrały powietrza, do czterech liczyły:
Jeden, dwa, trzy, cztery.

Ale pięknych kwiatów jest więcej na łące.
Liczyły do sześciu kwiatuszki pachnące:
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć.

Poleciały dalej na skraj cudnej łąki.
A tu nowy dywan ścielą kwiatów pąki.
Radosne motyle buzie otworzyły.
Powietrze wciągnęły, do ośmiu liczyły:
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem.

Teraz razem z dziećmi będą kwiaty liczyć.
Liczyć do dziesięciu.
Będą wspólnie ćwiczyć:
– Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem, dziewięć, dziesięć.

b. Gra „Tęcza” – dzieci wymawiają nazwy z wybraną głoską szumiącą oraz ich kolory.
c. Rozwiązywanie i wymyślanie zagadek związanych z wiosną.
d. Powtarzanie wyrazów z głoskami szumiącymi: „tęcza, myszka, uczeń, kubeczek, żarówka, pajęczyna, czapka, marzenie, kosz, czerwień, wieczór, pieczarka, dżem ” itp. z jednoczesnym wskazaniem miejsca występowania głosek szumiących (na początku, w środku, na końcu wyrazu).

W scenariuszu wykorzystano wiersz: „Liczenie kwiatów” z książki E. Skorek: „100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych”

 

 

 

 

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.