24.04
Rozmowa na temat wiosennych prac na wsi (grupa starsza i młodsza)
Dzieci słuchają opowieści o pracach na wsi, a potem odpowiadają na pytania.
Pole - na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie, a następnie siew i sadzenie roślin.
- dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?
- co robią ludzie w ogródkach?
- co jest im potrzebne do pracy?
Sad - w sadzie wiosną właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.
- dlaczego są wykonywane takie prace?
Zwierzęta wiejskie - rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone kilka razy dziennie.
- czy praca rolnika jest łatwa?
Grupa starsza - dzieci pracują z ćwiczeniami s.10-11 według instrukcji.
Zabawa metodą opowieści ruchowej "W ogródku" (grupa starsza i młodsza)
Dzieci wybrały się do ogrodu na zaproszenie ogrodnika Macieja. Po przywitaniu się z ogrodnikiem rozpoczynają oglądać ogródek:
- wąchają kwiatki (dzieci wykonują przysiad, skłon głowy w przód i głęboki wdech nosem, a wydech ustami)
-biegają po alejkach naśladując motyle (wyciągają ramiona w bok, rytmicznie podnoszą je i opuszczają).
Ogrodnik Maciej prosi dzieci o pomoc przy sadzeniu.
Dzieci:
- sadzą rośliny (wykonują siad klęczny, naśladują czynności: kopania, sadzenia, przysypywania roślin ziemią)
- myją ręce po pracy (stają w rozkroku, wykonują lekki skłon tułowia w przód, pocierają dłońmi o siebie)
- podlewają posadzone rośliny (poruszają się po wyznaczonym miejscu i naśladują podlewanie)
Ogrodnik chwali dzieci za dobrze wykonaną pracę i dziękuje za pomoc.
Ćwiczenia w czytaniu: dobieranie podpisów do zdjęć narzędzi ogrodniczych (grupa starsza)
Proszę przygotować z teczki kartę G (zdjęcia grabi, wideł, motyki, sekatora, łopaty)oraz kartę N (podpisy do zdjęć).
Dzieci dobierają nazwy do obrazków narzędzi ogrodniczych.
Kolorowanie rysunku "Praca w ogrodzie" (grupa starsza i młodsza)
Grupa starsza:
- proszę przygotować z teczki kartę M (kolorowanka "Praca w ogrodzie") oraz kredki;
- dzieci malują kredkami kolorowankę o podanym wyżej tytule
Grupa młodsza:
- proszę przygotować z teczki kartę o podobnej treści, kredki;
- dzieci malują ją kredkami,
- dzieci mogą również same narysować rysunek o pracy w ogrodzie.
Miłej pracy.