s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


17.04

Zapoznanie z wyglądem szpaka (grupa starsza i młodsza)
 
Można przygotować zdjęcie/obrazek szpaka.
Szpaki mają pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami. Są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami. Śpiewając, wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie.
 
Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej - Zaremby "Sąsiad szpak" (grupa starsza i młodsza)
 
Grupa starsza - proszę przygotować książki s. 56 - 57. Dzieci będż słuchać opowiadania , oglądając ilustracje. 
 
Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.
- Na kogo dzwonisz? - spytał
- Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę - odpowiedziała rozpromieniona Ada.
- Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów - wykrzyknął ogłuszony Olek.
Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.
- Jak dobrze - westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.
- Cisza, aż dzwoni w uszach - roześmiał się dziadek. - Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. - Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. - Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie - szepnął.
Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z dakeka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony.
 Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi, i przefrunął do budki.
 - Rozpoznaliście tego pana? - spytał dziadek.
 - Pewnie. To pan szpak. - odpowiedział bez wahania Olek.
 - Pani szpak też osiedli się w budce? - spytała Ada.
 - Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.
 - Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku - zauważył z uśmiechem Olek.
 - Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek - szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.
- Szpet - szpet - zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę. 
 - Stara się - zauważyła Ada.
Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: - Kuku, kuku!
Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum?
 - Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy - przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt.
 Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:
 - Kradną mój rower!
 Wpadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady.
 Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek...milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.
 - Miau - miauknął jak kot i odleciał.
 - "Miau", czy to po ptasiemu dzień dobry? - zastanawiała się babcia.
Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.
 - Przepraszam, panie szpaku - szepnęła w stronę budki.
Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?
 
Rozmowa na temat opowiadania (grupa starsza i młodsza)
 
- Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła?
- Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie?
- Gdzie założył gniazdo szpak?
- Jakie odgłosy naśladował szpak?
- Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?
- Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?
- Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?
 
Grupa starsza: proszę przygotować książkę s. 56 - 57. Dzieci czytają głośno teksty znajdujące się pod ilustracjami do opowiadania.
 
Liczenie żab. Rysowanie szlaczków (grupa starsza)
 
Proszę przygotować ćwiczenia s. 70 - 71.
 
Dzieci liczą żaby, wskazują dwie takie same pary żab, kolorują je. Rysują szlaczki po śladach, a potem samodzielnie.  
 
Ćwiczenia w prawidłowym zakładaniu maski (grupa starsza)
 
Dzieci, które nie ukończyły czwartego roku życia nie muszą nosić masek.
 
Proszę przygotować maskę dla dziecka.
 
Dzieci pod nadzorem osoby dorosłej wielokrotnie zakładają maskę na nos i usta.


pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.