s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


30.03-03.04

Tematy i zadania z j. polskiego, kl. V, 31 III-3 IV 2020

31 marca 2020

Temat: Jakie drogowskazy odnajdziemy w książkach?

  1. Zastanów się i zapisz w zeszycie pięć skojarzeń z wyrazem „drogowskaz”.

Zaczynamy nowy rozdział. Przyjrzyj się dokładnie reprodukcji obrazu Rebecci Campbell.

Nie czytaj informacji o obrazie!!!

Nadaj tytuł obrazowi. Zapisz w zeszycie.

  1. Opisz w kilku zdaniach obraz. Wykorzystaj pytania pomocnicze:

- jaką sytuację przedstawia obraz?

- co rzuca się w oczy najbardziej?

- czy coś Cię zaskoczyło?

- co można powiedzieć o postaci, która siedzi w fotelu?

- co czuje ta postać, jakie uczucia wywołuje w Tobie ten obraz (ciekawość, zaskoczenie, spokój?)

  1. Przeczytaj informacje o obrazie. Jak myślisz, dlaczego artystka nadała swojemu dziełu taki tytuł? Kiedy Ty masz ochotę wywiesić na drzwiach swojego pokoju taką kartkę?

Zadanie domowe

Odpowiedz pisemnie na pytanie postawione w tytule lekcji. Czy zauważasz związek obrazu z tytułem naszego nowego rozdziału?

1 kwietnia 2020 (2 godz. lekcyjne)

Temat: Zbójca o wrażliwym sercu.

  1. Ułóż po jednym zdaniu z wyrazami „nadzieja” i „litość”.
  2. Przeczytaj uważnie wszystkie wyrazy „trudne”. Następnie odsłuchaj balladę na kanale YouTube, śledząc tekst wzrokiem. Jeśli nie zrozumiałeś, przeczytaj jeszcze raz głośno.
  3. Wymień składniki świata przedstawionego (może być w formie gwiazdy pytań):

Kto? (bohaterowie)

Co? (temat główny)

Kiedy? (czas wydarzeń)

Gdzie? (miejsce wydarzeń)

Jak? (narracja)

  1. Uzupełnij tabelę:

Postacie

Co mówią?

Co przeżywają?

 

Matka

 

 

 

 

 

Ojciec

 

 

 

 

 

Zbójca

 

 

 

 

 

Dzieci

 

 

 

 

 

  1. Zastanów się i odpowiedz:
  • Jak myślisz dlaczego dwie pierwsze zwrotki są zapisane w cudzysłowie?
  • • Kto wypowiada te słowa?
  • • Co przeżywa ta osoba? Czego się obawia? Do kogo się zwraca? O co prosi?

Zadanie domowe (na ocenę, termin 3 kwietnia)

Przedstaw przebieg wydarzeń z perspektywy jednego z dzieci. Możesz nadać imiona pozostałemu rodzeństwu. Pamiętaj o narracji pierwszoosobowej!

2 kwietnia, 3 kwietnia

Temat: Co jest w życiu najważniejsze?

  1. Wyobraź sobie, że spotykasz wróżkę. Jakie uczucia Ci towarzyszą?
  2. Odczytaj fragmenty baśni Charlesa Perrault pt. „Knyps z Czubkiem”(podręcznik, str. 244). Podczas czytania zwróć uwagę na cechy tytułowego bohatera.
  3. Narysuj w zeszycie Knypsa zgodnie z opisem.
  4. Które cechy są widoczne na portretach?, Których cech nie widać?, Jakie cechy charakteru miał Knyps?, Jakim był człowiekiem? – odpowiedz ustnie.
  5. Czy przemiana bohaterów była rezultatem wyłącznie czarów wróżki? Odpowiedz ustnie.
  6. Co wg autora utworu jest najważniejsze w życiu? Co jest największą wartością? Czy zgadzasz się z jego opinią? Uzasadnij swoje zdanie pisemnie.
  7. Przypomnij sobie cechy baśni  (str. 252). Udowodnij, że Knyps z Czubkiem jest baśnią. W tym celu uzupełnij tabelkę:

Cechy baśni:

„Knyps z Czubkiem” – przykłady:

fantastyczne wydarzenia

 

fantastyczne postaci

 

magiczne przedmioty

 

nieokreślony czas, miejsce

 

zwycięstwo dobra nad złem

 

 

 

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.