s1

Witamy na stronie Publicznej Szkoły Podstawowej w Kolnicy!

s3

Wycieczka do Warszawy


na okres 23/27 marca

BIOLOGIA

Klasa V – temat: Tkanki roślinne – podręcznik – str.93

Bardzo proszę przeczytać tekst z podręcznika i następnie zrobić następującą notatkę do zeszytu:

  1. Tkanka – to zespół komórek o podobnej budowie, wykonujących określone funkcje.
  2. Rodzaje tkanek roślinnych:

a) twórcze

b) stałe: okrywające, miękiszowe, przewodzące, wzmacniające.

  1. Tkanki twórcze – komórki tych tkanek stale ulegają podziałom. Znajdują się w stożkach wzrostu korzenia i pędu i dzięki nim roślina rośnie na długość. Znajdują się też wewnątrz łodygi i korzenia i dzięki nim roślina rośnie na grubość – zobaczcie ilustracje w podręczniku, gdzie położone są te tkanki.
  2. Tkanki stałe:

Tkanka

Funkcja

Okrywająca – skórka pędu i skórka korzenia

Chronią roślinę przed:

-uszkodzeniami,

-drobnoustrojami chorobotwórczymi,

-nadmierną utratą wody.

Komórki skórki korzenia wytwarzają włośniki przez które korzeń pobiera wodę z solami mineralnymi.

W skórce są aparaty szparkowe, przez które do rośliny wnika tlen i dwutlenek węgla.

U drzew skórka zastępowana jest korkiem, który chroni je przed uszkodzeniem i przed niską temperaturą.

Miękiszowa

Zachodzi w niej fotosynteza (komórki zawierają chloroplasy).

Magazynuje substancje pokarmowe.

Przewodzące: drewno i łyko

Drewno transportuje w roślinie wodę i sole mineralne.

Łyko transportuje substancje pokarmowe.

Wzmacniające

Ich komórki mają zgrubiałe ściany komórkowe i dzięki temu usztywniają roślinę, chronią ją przed złamaniem, rozerwaniem, zgnieceniem.

 

 

Pozdrawiam Was serdecznie.

 

Klasa VI – temat: Przegląd i znaczenie płazów

 

Jest to lekcja utrwalająca materiał. Bardzo proszę, żebyście obejrzeli dwa filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=NM7cUXLBgKs

https://www.youtube.com/watch?v=4ibIWKNIYfY

i następnie jeśli jeszcze nie uzupełniliście tego tematu w zeszycie ćwiczeń, to proszę o zrobienie ćwiczeń. Po powrocie do szkoły zbiorę zeszyty ćwiczeń i ocenię Waszą pracę.

Pozdrawiam Was serdecznie.

 

 

Klasa VII – temat 1: Higiena i choroby układu wydalniczego – podręcznik str. 157

  1. Przypomnij sobie budowę układu moczowego oraz jak powstaje mocz.
  2. Jak dbać o układ wydalniczy?

- z tekstu wypisz 5 zaleceń, jak należy dbać o układ moczowy

  1. Choroby układu wydalniczego:

Nazwa choroby

Przyczyna choroby

Profilaktyka (zapobieganie)

Stany zapalne dróg moczowych

Infekcje bakteryjne i wirusowe

Higiena osobista

Picie dużych ilości płynów

Kamica nerkowa

Gromadzenie w nerkach osadów mineralnych, z których powstają kamienie

Picie dużych ilości płynów

Ograniczenie spożycia soli

Dieta bogata w błonnik

Niewydolność nerek

Choroby nerek lub choroby niszczące nerki np. cukrzyca

Picie dużych ilości płynów

Ograniczenie spożycia soli

Gdy nerki przestają pracować konieczna jest wówczas dializa, czyli oczyszczenie krwi ze szkodliwych produktów przemiany materii. Wykonuje się ją za pomocą urządzenia zwanego dializatorem czyli sztuczną nerką.

  1. W moczu zdrowego człowieka nie powinno być
  • bakterii – dopuszczalna jest jedynie ich śladowa ilość; większa może być sygnałem infekcji bakteryjnej,
  • glukozy – jej obecność w moczu może świadczyć o  podwyższonym poziomie cukru we krwi (cukrzycy);
  • czerwonych ciałek krwi – pojawiają się w moczu w przypadku uszkodzenia nerek, zapalenia cewki moczowej lub innych narządów wyprowadzających;
  • białka –  jego obecność może być spowodowana dużym wysiłkiem fizycznym, gorączką lub uszkodzeniem kłębuszków nerkowych.

Zamieszczone informacje to jednocześnie notatka do zeszytu.

Bardzo proszę, żebyście skorzystali z materiałów zamieszczonych na stronie Epodręczniki. Podaję Wam instrukcję, jak należy wejść na tą stronę:

-wpisujemy w wyszukiwarce E podręczniki, wchodzimy na stronę

-wybieramy Kształcenie ogólne, a w nim Szkoła podstwaowa

-wybieramy Biologię

-następnie wyszukujemy tematu Profilaktyka chorób układu krążenia i wchodzimy na ten temat. Jest tam ciekawy filmik dotyczący dializy, proszę, oglądnijcie go. Na końcu lekcji jest zestaw ćwiczeń, proszę, żebyście sprawdzili ile zapamiętaliście z lekcji, macie podane prawidłowe odpowiedzi, można sprawdzić.

 

Klasa VII- Temat 2: Podsumowanie – podręcznik str. 161

Bardzo proszę o przeczytanie tekstu z podanej strony, a następnie odpowiedźcie na pytania w zeszycie Wiesz czy nie wiesz.

Proszę sobie sprawdzić poprzwność odpowiedzi – są na końcu podręcznika

Życzę Wam miłej pracy, pozdrawiam serdecznie

 

Klasa VIII – Temat: Drapieżnictwo. Roślinożerność – prędręcznik str.97

 

Lekcję przerabiamy wg schematu:

 

  1. Drapieżnictwo – to taka zależność, w której drapieżnik poluje na swoją ofiarę. Populacja drapieżnika ponosi korzyści, a ofiary- straty.

a) Przystosowania organizmów do drapieżnictwa – proszę wypisać 3 wybrane przystosowania zaprezentowane na ilustracji.

b) Sposoby polowania – proszę wypisać 6 sposobów zaprezentowanych na ilustracjach.

c) Przystosowania ofiar do uciczki przed drapieżnikiem – proszę wypisać 5 takich sposobów przedstawionych w podręczniku.

  1. Znaczenie drapieżników:

-eliminacja osobników słabszych, gorzej przystosowanych,

-naturalna regulacja liczebności organizmów.

  1. Roślinożerność – to antagonistyczna zależność międzygatunkowa, w której roślinożerca zgryzając części rośliny odnosi korzyści, a rośliny ponoszą straty.

a) sposoby obrony roślin przed roślinożercami – proszę wypisać 4 sposoby na podstawie tekstu

b) przystosowania roślinożerców do ich sposobu zdobywania pokarmu – proszę wypisać, jakie przystosowania są u przeżuwaczy, u ptaków i u termitów.

  1. Znaczenie roślinożerności:

- zmniejszenie konkurencji między roślinami,

- umożliwienie rozprzestrzeniania się nasion.

 

Klasa VIII – edb temat: Zdrowie jako wartość. Zasady zdrowego stylu życia. - str.120

Moi drodzy, pierwszą pomoc na razie zostawiamy, zrobimy ją wspólnie, jak już będziemy w szkole. Teraz przejdziemy do rozdziału 4.

Temat realizujemy wg schematu:

  1. Zdrowie – to stan lidzkiego organizmu, w którym wszystkie procesy fizyczne i psychiczne przebiegaja prawidłowo.
  2. Czynniki wpływające na zdrowie:

- styl życia: rodzaj wykonywanej pracy, odżywianie, odpoczynek, sen, aktywność fizyczna, umiejętność razdenia sobie ze stresem, stosowanie używek;

- uwarunkowania genetyczne;

- środowisko fizyczne (naturalne) i społeczne;

- opieka zdrowotna.

  1. Zachowania prozdrowotne czyli korzystne dla zdrowia i ryzykowne.

Przykłady zachowań prozdrowotnych – proszę wypisać z tekstu podane przykłady

Zachowania ryzykowne - proszę wypisać z tekstu podane przykłady.

  1. Aktywność fizyczna – świadome i zaplanowane ćwiczenia fizyczne oraz czynnośći życia codziennego związane z wysiłkiem (chodzenie, jazda na rowerze, praca w domu, w ogrodzie, itp.)

Skutki braku oktywności to: otyłość, choroby układu krążenia, osteoporoza, niektóre nowotwory.

Najlepsza dla zdrowia jest aktywność fizyczna zgodnie z zasadą 3x30x130- czyli przynajmniej 3 razy w tygodniu przez 30 minut poddaj się takiemu wysiłkowi, aby tętno osiągnęło ok.130 uderzeń na minutę!

Na razie to tyle, temat dzielimy na dwie jednostki lekcyjne.

Życzę Wam miłej pracy, pozdrawiam serdecznie

pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych.